سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دکتر علیداود پارسا (Dr Ali Davod Parsa)
[ و بر مزار رسول خدا ( ص ) ، هنگام به خاک سپردن او گفت : ] شکیبایى نیکوست جز در از دست دادنت ، و بى تابى ناپسند است مگر بر مردنت . مصیبت تو سترگ است و مصیبتهاى پیش و پس خرد ، نه بزرگ . [نهج البلاغه]

نوشته شده توسط:   علیداود پارسا  

فاجعه دیدگان زلزله بروجرد  در فراموشی خبری

امام جمعه بروجرد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این شهر تاکید کرد که "بروجرد براثر زلزله کاملا تخریب شده و بسیاری ازخانه‌های شهری غیرقابل سکونت است، اما متاسفانه اطلاع رسانی خوبی از زلزله بروجرد صورت نگرفته و هنوز مدیران و مسوولان ارشد نظام نتوانسته‌اند به عمق فاجعه زلزله بروجرد پی ببرند".

 امام جمعه بروجرد در حالی این سخنان را ابراز داشت که خبرگزاری مهر، روز گذشته به نقل ازمعاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور، سرعت عمل مسئولان در مقابله با زلزله لرستان را بی سابقه دانست و از قول سید مهدی هاشمی، که جانشینی ستاد حوادث غیر مترقبه کشور را بر عهده دارد نوشت: "مسئولان ستاد حوادث غیر مترقبه کشور از اولین لحظات حادثه تاکنون در منطقه حاضر و در رفع مشکلات و امداد رسانی به آسیب دیدگان زلزله اهتمام ورزیده اند".

مردم لرستان همچنین از بی اعتنایی رادیو و تلویزیون رسمی کشور به زلزله زدگان به شدت ناراضی هستند، و بی توجهی رسانه ها را باعث فراموش شدن ده ها هزار زلزله زده در هیاهوی خبرهای سیاسی می دانند.

مصیبت دیدگان خاموش
ده ها هزار ایرانی در لرستان در دو هفته گذشته علاوه بر از دست دادن عزیزان شان و مجروح شدن بسیاری دیگر، هنوز به خاطر تداوم زلزله و بی توجهی مسئولان در آستانه یک فاجعه قرار دارند.

 خبرگزاری ایسنا دو روز پیش خبر داد که یک هیات‌ از‌ کمیسیون‌ حقوق‌ بشر اسلامی‌ برای بررسی نحوه کمک به زلزله زدگان راهی این مناطق شده است . این هیات پس‌ از حضور در مناطق‌ زلزله‌زده‌ دورود و ازنا در لرستان‌ روز دوشنبه‌ گذشته گزارش‌ بررسی‌های‌ خود در مورد وضعیت‌ منطقه‌، نیازهای‌ زلزله‌زدگان‌، حجم‌ تلاش‌های‌ دستگاه‌های‌ رسمی‌ و غیردولتی‌ برای‌ کمک‌ به‌ زلزله‌زدگان‌ و توصیه‌های‌ اقدام‌ برای‌ آینده‌ را به‌ صورت‌ مکتوب‌ به‌ این کمیسیون‌ ارائه‌ داد.

 بر اساس این گزارش"وضعیت‌ توزیع‌ چادر و امداد نگران‌کننده‌ اعلام‌ شده‌ است"‌.این هیات‌ همچنین در گزارش‌ خود به‌ گلایه‌های‌ مردم‌ از نحوه‌ توزیع‌ امکانات‌ امدادی‌ در مناطق‌ زلزله‌زده‌ اشاره‌ و تاکید کرده که "افرادی‌ در مناطق‌ زلزله‌زده‌ اعلام‌ کرده‌اند که‌ علی‌رغم‌ مراجعه‌ مکرر برای‌ دریافت‌ چادر هنوز پاسخی‌ به‌ آنها داده‌ نشده‌ و حتی‌ بعضا مدعی‌ بوده‌اند که‌ برای‌ دریافت‌ چادر از آنها طلب‌ وجه‌ شده‌ است"‌.
این هیات هم چنین در گزارش خود خواستار"یادآوری‌ استانداردهای‌ حقوقی‌ متعارف‌ بین‌المللی‌ برای‌ حمایت‌ از حقوق‌ افراد فاقد مکان‌ ناشی‌ از بلایای‌ طبیعی به مسولان اجرایی کشور شده است". در همین حال خبرگزاری ایرنا در روزهای اخیر با انتشار گزارشی عمق فاجعه در مناطق زلزله زده لرستان را بسیار بیشتر از آن چیزی که مسئولان کشور فکر می کنند، ارزیابی کرده است. گزارشگر این خبرگزاری درباره مشاهدات خود از شهر بروجرد که از جمله مناطق کمتر آسیب دیده در زلزله است می نویسد:" جای جای شهر بروجرد مملو از چادر بود، چادر، نه به آن مفهوم رایج، که هر خانواری با هر آنچه که در اختیار داشت و به دست آورده بود سرپناهی لرزان و متزلزل ساخته بود تا اعضای خانواده را از خشم احتمالی مجدد طبیعت در امان بدارد...مردم دردمند حرفها برای گفتن داشتند، از نیازها و بدبختیها می‌گفتند، خواهان چادر برای اسکان بودند، نفت برای گرما می‌خواستند، امنیت می‌خواستند".

برخی از ناظران معتقدند در ایران عمق فجایعی مثل زلزله تنها با تعداد جان باختگان محاسبه می شود.آنها می گویند با اعلام جان باختن 63 نفر از سوی مسئولان، مقامات این زلزله را بسیار کوچک به حساب آوردند، در حالیکه همین آمارها از تخریب بیش از 30 هزار واحد مسکونی خبر می دهد. حسن ترابی امام جمعه بروجرد در این مورد می گوید" "این شهر براثر زلزله کاملا تخریب شده و بسیاری ازخانه‌های شهری غیرقابل سکونت هستند؛ اما متاسفانه اطلاع رسانی خوبی از زلزله بروجرد صورت نگرفته و هنوز مدیران و مسوولان ارشد نظام نتوانسته‌اند به عمق فاجعه زلزله بروجرد پی ببرند". او همچنین تاکید کرده که: "مردم به دلیل آمادگی قبلی که داشتند از خانه‌ها بیرون آمده بودند و کمترین تعداد تلفات جانی را در لرستان داشتیم اما کمبود خسارات جانی به معنی آن نیست که فاجعه سطحی و کم عمق بوده است".

چادر: از 30 تا 100 هزار تومان
در حالی که مهدی هاشمی، جانشین ستاد حوادث غیز مترقبه کشور، از توزیع بیش از 34 هزار و 800 تخته چادر برای اسکان موقت در منطقه زلزله زده ارستان خبر داده و گفته: "طبق آخرین آمار بدست آمده تمامی خانواده های بی سرپناه حداقل یک تخته چادر از امداد گران تحویل گرفته اند" زلزله زدگان عقیده دیگری دارند. مردم می گویند حتا پس از مراجعه چندباره به مراکز امداد رسانی نتوانسته اند چادر را که به عنوان سرپناه خانواده های زلزله زده است،دریافت کنند.
وقتی در روزهای اخیر برخی از روزنامه های تهران اخباری مبنی بر توزیع چادر در شهرهای زلزله زده به ازای دریافت سی هزارتومان منتشر کردند، رییس هلال احمر کشور اعلام کرد که هلال احمر چنین کاری را انجام نداده است. او البته به خبرگزاری ایلنا گفت که "براساس تصمیم شوراى شهر بروجرد، مبلغ ۳۰ هزار تومان و شناسنامه متقاضیان دریافت چادر، به عنوان ضمانت از افراد اخذ شده و در زمان تحویل چادر به شهردارى، به آنان بازگردانده مى شود
".
رییس هلال احمر دربرابر انتقاد مردم همچنین گفته: "هلال احمر هیچ نقشی در توزع چادرها نداشته و تعداد سه هزار و پنجاه چادر را برای توزیع در اختیار شهرداری بروجرد قرار داده است". خبرگزاری ایرنا اما در روزهای اخیر از فروش چادرهای هلال احمر در بروجرد به قیمت 100 هزارتومان هم خبر داد و از قول مردم شهرنوشت: "برخی خانواده‌های زلزله زده در این شهر به رغم تلاش فراوان موفق به دریافت چادر نشده و برخی دیگر بیشتر از نیاز خود دریافت کرده که مازاد آنها را در بازار به مردم می‌فروشند". مرتضی اسماعیل زاده،مسئول هلال احمر بروجرد اما در ادعای عجیبی اظهار داشت:"به دلیل توزیع زیاد چادر در روستاها، مازاد آنها روانه شهر شده است". او البته توضیح نداد که اگر به همه زلزله زدگان چادر زیادی داده شده،پس چه کسانی حاضرند همین چادرها را با قیمت بیش از 100 هزارتومان از دستفروشان بروجرد و دورود خریداری کنند. عکس های منتشر شده از روستاهای زلزله زده نیز تایید می کند که زلزله زدگان در مناطق روستایی خود دست به کار شده و به علت تاخیر در رساندن کمک های اولیه همچون چادر،وسایل گرمازا و مواد خوراکی اقدام به برپایی چادرهای پلاستیکی برای حفاظت از اعضای خانواده خود کرده اند
. "

 

 


 

نوشته شده توسط:   علیداود پارسا  

تغییرنکردن ساعت رسمی کشور ضرر 300 میلیارد تومانی به همراه دارد

معاون پژوهشی پژوهشگاه نیرو: تغییرنکردن ساعت رسمی کشور ضرر 300 میلیارد تومانی به همراه دارد

مهندس علیرضا شیرانی ـ معاون پژوهشی پژوهشگاه نیرو ـ در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی ایسنا، در مورد انجام پروژه‌های تحقیقاتی درباره تاثیر تغییر ساعت رسمی کشور بر میزان مصرف انرژی، افزود: یکی از این پروژه‌ها اثر تغییر ساعت در مصرف انرژی الکتریکی بود که با انجام پروژه تحقیقاتی در آن زمان کاهش دو هزار و 540 مگاوات انرژی را در طول شش ماه به همراه داشت.
وی ادامه داد: تغییر نکردن ساعت رسمی کشور در سال 1385 در حدود 300 میلیارد تومان ضرر در پی خواهد داشت ضمن این که حدود 300 مگاوات نیز پیک مصرف را بالا خواهد برد.


شیرانی با اشاره به ارسال گزارش این تحقیق به هیات دولت گفت: از آن زمان به بعد قرار بر تغییر ساعت رسمی کشور گذاشته شد که با ادامه مطالعات نیز حدود 100 مگاوات کاهش مصرف در زمان پیک (اوج مصرف) حاصل شد.
معاون پژوهشی پژوهشگاه نیرو با بیان این که در سال 68 میزان پیک (اوج بار) 12 هزار مگاوات بوده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مصرف برق در ساعات اوج (پیک) در حدود 35 هزار مگاوات است که اگر تغییر ساعت رسمی کشور امسال نیز اجرا می‌شد موفق به کاهش 9 گیگا وات ساعت مصرف انرژی و نزدیک 300 مگاوات در دوره پیک می‌شدیم.
وی اظهار کرد: در چنین شرایطی حدود 150 میلیارد تومان با قیمت 20 تومان و 300 میلیارد تومان با قیمت 40 تومان هزینه‌های وزارت نیرو کاهش می‌یافت.
به گفته او تغییر نکردن ساعت رسمی کشور در سال 1385 در حدود 300 میلیارد تومان ضرر در پی خواهد داشت ضمن این که حدود 300 مگاوات نیز پیک مصرف را بالا خواهد برد.

شیرانی تاکید کرد: تمام این موارد به صورت گزارش و مقاله منتشر شده است و به نظر می‌رسد هیات دولت بدون توجه به نظر کارشناسان وزارت نیرو در مورد تغییر نیافتن ساعت رسمی کشور تصمیم گیری کرده است.
وی یادآور شد: حتی قبل از انقلاب برای تغییر ساعت نگرانی‌های فراوانی در زمینه انجام فرایض دینی وجود داشت که با نظر و استدلال فنی این موارد رفع شده بود.
شیرانی تاکید کرد: در تمام دنیا از جمله در کشورهایی مانند فلسطین،کوبا، چین، آمریکا، ترکیه و بسیاری دیگر تغییر ساعت رسمی انجام می‌شود و هدف آن استفاده بیشتر از روشنایی روز آن هم به مدت یک ساعت خواهد بود.
معاون پژوهشی پژوهشگاه نیرو تصریح کرد: در سال اول که تغییر ساعت رسمی انجام شد این تغییر از اول اردیبهشت‌ماه اعمال شد و در حال حاضر نیز اختلاف ساعت بین شب و روز زیاد
نشده و دولت می‌تواند با در نظر گرفتن این موضوع از ابتدای اردیبهشت ماه تغییر ساعت رسمی کشور را با توجه به توجیه اقتصادی آن مجددا اعمال کند.

 


 
   1   2      >
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
یکشنبه 103 اردیبهشت 30
امروز:   15 بازدید
دیروز:   1  بازدید
فهرست
پیوندهای روزانه
آشنایی با من
دکتر  علیداود  پارسا (Dr Ali Davod Parsa)
علیداود پارسا
I am an Iranian and always happy of being Iranian I am a student and like to be student all my life. من ایرانی‌ هستم و همیشه از ایرانی‌ بودن خودم خوشحالم و به آن افتخارمیکنم. دانشجو هستم و دوست دارم همیشه دانشجو بمانم. پزشک هستم آرزو دارم تسکین دهنده دردهای جسم و روح انسانها باشم
لوگوی خودم
دکتر  علیداود  پارسا (Dr Ali Davod Parsa)
اوقات شرعی
حضور و غیاب
لینک دوستان
صفحات اختصاص?
آوای آشنا
آرشیو
اشتراک
 
طراح قالب
www.parsiblog.com